Nia DaCosta jest świeżo upieczoną
czarnoskórą reżyserką, dla której obraz Little
Woods jest pełnometrażowym fabularnym debiutem. Sfinansowany przez Sundance
Institute oryginalny scenariusz DaCosty został silnie zainspirowany filmami Frozen River (Rzeka ocalenia) Courtney Hunt i Winter’s Bone (Do szpiku kości) Debry
Granik. Fabularne oraz socjoekonomiczne podobieństwa Little Woods do wyżej wymienionych filmów nie ujmują mu jednak
oryginalności, która tutaj zasadza się na wykreowaniu na ekranie przez Tessę
Thompson i Lily James ciekawych kobiecych postaci, które pozostają z nami długo
po zakończonym seansie. DaCosta dała swoim utalentowanym aktorkom pole do
popisu, a one znakomicie potrafiły to wykorzystać. Little Woods pokazany został po raz pierwszy na Tribeca Film
Festival w Nowym Jorku w kwietniu 2018
roku.
Ollie (Tessa Thompson) niedawno pochowała
matkę, a teraz grozi jej utrata rodzinnego domu na rzecz banku. Sytuacji nie
poprawia fakt, że Ollie dostała wyrok w zawieszeniu za nielegalny handel lekami
na receptę i przekraczanie w tym celu granicy USA z Kanadą. Do końca sądowej
kurateli zostało jej 8 dni, a sprawy komplikują się jeszcze bardziej, gdy
ciężarna siostra Deb (Lily James) zwraca się do Ollie z prośbą o finansowe
wsparcie. Ollie chce wyrwać się z Little Woods i szuka pracy w znacznie większym
Spokane (w stanie Waszyngton), zanim jednak będzie mogła zacząć nowe życie w
innym miejscu, Ollie jest zmuszona raz jeszcze wejść na kryminalną ścieżkę i
wydobyć siebie oraz siostrę z finansowych tarapatów.
Little
Woods jest dramatem kryminalnym z elementami thrillera i
nowoczesnego westernu. Silne napięcie jest obecne w filmie od początku do
samego końca, a środowisko oraz miasteczko, w którym przyszło żyć obu siostrom,
jest wybitnie kryminogenne. Brak lepszych perspektyw zarobku w Little Woods
zepchnęło Ollie na drogę handlu opioidami, a po wpadce i wyroku ledwie może wyżyć
ze sprzedaży kawy i posiłków pracownikom lokalnej rafinerii. Ta samo
nakręcająca się amerykańska spirala długu w małych, peryferyjnych
miejscowościach jest piętą achillesową systemu. Mieszkańcy amerykańskiej prowincji
często zmuszeni są żyć na bakier z prawem, aby w ogóle utrzymać się na
powierzchni i zapłacić podstawowe rachunki. Nia DaCosta w swoim pierwszym
scenariuszu świetnie eksponuje cały systemowy problem, kiedy to państwo
zostawia obywateli samym sobie, albo ze wzruszeniem ramion rzuca ich na
pożarcie domagającym się natychmiastowej spłaty długu bankom. To właśnie w
realistycznie przedstawionych socjoekonomicznych dylematach sióstr Ollie i Deb
tkwi siła i solidny fundament filmu DaCosty. Nawiązania do Rzeki ocalenia czy Do szpiku kości, które rozgrywają się w bardzo podobnych środowiskach oraz warunkach,
działają tylko na korzyść Little Woods,
który w oparciu o podobny punkt wyjścia kreuje oryginalną historię z jeszcze
bardziej oryginalnymi charakterami.
Nia DaCosta idąc za przykładem wcześniejszych niezależnych sukcesów
Courtney Hunt i Debry Granik potrafiła stworzyć indie dzieło, które niosą jego
pierwszoplanowe postaci. Dla aktorek Tessy Thompson i Lily James to chyba
najlepsze ich dotychczasowe filmowe kreacje. Szczególnie Tessa Thompson jako ta
bardziej odpowiedzialna i zimnokrwista z sióstr przykuwa całą uwagę. Jej upór,
odwaga oraz umiejętność grania na kilka frontów z iście pokerową twarzą czynią
z jej roli kreację na miarę tej, jaką stworzyły Melissa Leo w Rzece ocalenia oraz Jennifer Lawrence w Do szpiku kości. Ollie Tessy Thompson gotowa
jest zaryzykować swoją przyszłość, a nawet życie, aby pomóc stanąć na nogi i
zabezpieczyć byt swojej ciężarnej siostrze, z którą nawet nie jest spokrewniona
(Ollie była adoptowana przez matkę Deb). Perypetie granej przez Lily James Deb
obnażają z kolei wady i paradoksy amerykańskiej służby zdrowia, w której jeśli
kobieta nie jest ubezpieczona, jak Deb właśnie, to bardziej opłaca się jej
nielegalnie usunąć ciążę niż rujnować się finansowo samym rodzeniem dziecka w publicznym
szpitalu. Niedomagania amerykańskiego systemu opieki zdrowotnej napędzają
również kryzys opioidowy w USA, którego ofiarą padła grana przez Thompson Ollie,
próbująca tylko wykorzystać popyt na towar, który pomaga prostym i biednym ludziom
w przypadku braku dostępu do powszechnej opieki medycznej oraz legalnych recept
- w Stanach rzecz nagminnie spotykana. Little
Woods Nii DaCosty jest bardzo smutną diagnozą amerykańskiego systemu, który
zawodzi w biednych regionach i na prowincji, kreując potężną szarą strefę, w
której żyją ludzie nieustannie zmuszani do przekraczania wszelkich granic.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz