28 września 2014

Winter’s Bone (Do szpiku kości). Bracia Grimm w Krainie Ozark.

          Do szpiku kości amerykańskiej reżyserki Debry Granik jest jak uwspółcześniona baśń braci Grimm. To opowieść o dorastaniu w bezlitosnym i okrutnym środowisku. Główna bohaterka filmu, 17-letnia Ree Dolly, musi zmierzyć się ze światem zdegenerowanych oraz zezwierzęconych dorosłych w krajobrazie amerykańskiej Wyżyny Ozark w południowym Missouri, wyglądającej w dziele Granik niczym opustoszałe pobojowisko po jakiejś naturalnej katastrofie. Winter’s Bone snuje nam baśń o klanowych porachunkach i klanowej zmowie milczenia, której czoło musi stawić młoda heroina dla ocalenia siebie i swoich najbliższych. I tak jak w mrocznych fabułach braci Grimm, nad przygodami naszej bohaterki przez cały czas unosi się widmo klęski.


          Do szpiku kości to drugi niezależny obraz reżyserki oraz scenarzystki Debry Granik, zwycięzca Sundance Film Festival z 2010 roku, na którym odebrał trofea dla najlepszego filmu dramatycznego i dla najlepszego scenariusza. Granik napisała scenariusz obrazu wespół z Anne Rosellini na podstawie powieści Daniela Woodrell’a pod tym samym tytułem. Film zdobył powszechne uznanie amerykańskiego, ale także zagranicznego środowiska filmowego, uzyskując w 2011 roku aż 4 nominacje do Oscara, w tym dla najlepszego filmu, najlepszego scenariusza adaptowanego oraz dwie nominacje aktorskie: dla najlepszej aktorki pierwszoplanowej (Jennifer Lawrence) oraz dla najlepszego aktora drugoplanowego (John Hawkes). Warto również podkreślić, że obraz stał się także katapultą do dalszej kariery dla młodziutkiej wówczas (miała zaledwie 19 lat) Jennifer Lawrence, przynosząc jej pierwszą z trzech dotychczasowych nominacji Amerykańskiej Akademii.


          Protagonistką Winter’s Bone jest 17-letnia Ree Dolly (świetna Jennifer Lawrence). Na dziewczynie spoczywa odpowiedzialność za opiekę nad dwojgiem młodszego rodzeństwa oraz pogrążoną w katatonii matką. Ojciec Ree po wyjściu warunkowo z więzienia, gdzie siedział za produkcję metamfetaminy, przepadł jak kamień w wodę. Co gorsze jednak, nie stawił się on w wyznaczonym terminie przed sądem, przez co rodzina może stracić wszystko co posiada: dom oraz ziemię, zastawione przez ojca jako warunek wyjścia na wolność. Aby ocalić dach nad głową Ree Dolly musi albo odnaleźć ojca, albo udowodnić przed władzami, że ten nie żyje. Dziewczyna nie ma jednak łatwo, albowiem nikt z rodziny ani otoczenia nie chce jej w tym zadaniu dopomóc. Wygląda na to, że wszędzie wokół panuje uporczywa i agresywna zmowa milczenia, przez którą pozostawionej samej sobie Ree trudno się przebić w jej poszukiwaniu prawdy o zaginionym ojcu.


          Do szpiku kości ma cechy pierwszorzędnego thrillera. Próba zgłębienia tajemnicy zniknięcia ojca niesie dla głównej bohaterki coraz większe ryzyko. Nastolatka na każdym kroku konfrontowana jest z brutalnym postępowaniem dojrzałych krewnych i znajomych, w tym własnego impulsywnego stryja Teardrop’a (znakomity John Hawkes), który też na samym początku nie chce mieć nic wspólnego z poszukiwaniami młodszego brata. Najbardziej imponuje w filmie odwaga, hart ducha oraz upór Ree, która w beznadziejnej sytuacji nie cofa się przed radykalnymi krokami, pomimo wiedzy, że ryzykuje własnym życiem. Następuje przyspieszone dorastanie i tak już niezwykle dojrzałej jak na swój wiek protagonistki.


          Wyjątkowo mroczny i ponury jest w filmie portret lokalnej społeczności zamieszkującej Wyżynę Ozark w środkowej części Stanów Zjednoczonych (kraina, nazywana też Górami Ozark, obejmuje część stanów: Missouri, Arkansas, Oklahoma oraz Kansas). W miejscu tym wytworzyło się na przestrzeni lat bardzo specyficzne środowisko kulturowe z własnym dialektem, folklorem, a nawet muzyką. Wszystko to znajduje pogłębione odzwierciedlenie w obrazie Granik, gdzie szeroko eksponowany w dialogach jest lokalny dialekt, a miejscowi muzycy dają nawet koncert w jednej ze scen. To, co jednak przykuwa w filmie największą uwagę, to mentalność mieszkańców tej krainy, w większości członków lokalnego klanu Dolly, do którego należy też główna bohaterka. Teren wydaje się być domeną pokątnych producentów metamfetaminy, a prawie każdy członek społeczności jest zamieszany w narkotykowy biznes, jako wytwórca lub ich zwykły konsument. W świecie Winter’s Bone młody człowiek właściwie nie ma przed sobą wielkiego wyboru: pozostaje mu albo wcześnie założyć rodzinę, wstąpić do armii, lub oczywiście zaangażować się w narkotykowy proceder. Ree Dolly nie wybrała jeszcze żadnej z tych dróg, wie jednak co musi uczynić i z podziwu godną determinacją dąży do celu, nawet jeśli ma to ją dotknąć do szpiku kości.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz