10 listopada 2019

Late Night. Kobiety w męskim klubie.

          Świat nocnych talk-show'ów to niemalże ekskluzywnie domena męskich prowadzących. Biali mężczyźni odpowiadają też głównie za pisane dla gospodarzy monologi oraz wszystkie pojawiające się w tego typu programach żarty. W filmie Late Night autorka scenariusza, Mindy Kaling, czerpie z własnego bogatego doświadczenia komediantki próbującej się odnaleźć w typowo męskim światku talk-show’owej rozrywki. Aktorka i komiczka nie tylko napisała scenariusz tej komedii, ale również zagrała w niej jedną z dwóch głównych ról: jej Molly to kolorowa kobieta i wielka fascynatka talk-show od dekad prowadzonego przez Katherine Newbury (znakomita rola Emmy Thompson). Kiedy słupki oglądalności programu charyzmatycznej pani Newbury dramatycznie pikują, a ona sama ma zostać niebawem zastąpiona ‘świeżą krwią’, zagrana przez Mindy Kaling Molly zostaje przyjęta do twórczego zespołu, aby ulepszyć program, poprawić jego oglądalność i przede wszystkim ocalić skórę oraz posadę nieprzystępnej prowadzącej. Emma Thompson przebija nawet Meryl Streep w Diabeł ubiera się u Prady w swoim wcieleniu zimnej suki u władzy.


         Komedię Late Night wyreżyserowała Nisha Ganatra do scenariusza Mindy Kaling. Obie panie mają hinduskie korzenie, a Mindy Kaling zasłynęła wcześniej w telewizji jako twórczyni, producentka i aktorka w tak kultowych serialach komediowych jak amerykańskie Biuro (The Office, 2005-2013) oraz Świat według Mindy (The Mindy Project, 2012-2017). Kaling wykorzystała swoje prywatne doświadczenie w tworzeniu telewizyjnej komedii (była też stażystką w nocnym talk-show Conana O’Briena), pisząc bardzo zabawny, niezwykle satyryczny i subtelnie subwersywny scenariusz do Late Night. Obraz miał swoją światową premierę w styczniu 2019 roku na festiwalu Sundance, a od września tego roku jest dostępny w streamingu na Amazon Prime Video.


          Katherine Newbury (fenomenalna Emma Thompson) jest w nie lada tarapatach. Prowadzony przez nią od kilku dekad nocny talk-show dramatycznie traci na oglądalności, a ona sama ma niebawem zostać zastąpiona w roli gospodarza programu przez dużo młodszego komika (Ike Barinholtz), znanego z niewybrednych dowcipów i ogólnie kloacznego humoru. Katherine ma swoje standardy, poniżej których nie zamierza schodzić, nie ma zamiaru również tak łatwo się poddawać i postanawia zawalczyć o transformację swojego talk-show. Ma jej w tym wybitnie pomóc dywersyfikacja w miejscu pracy, rozbicie całkowicie męskiego środowiska autorów monologów i przede wszystkim przyjęcie w ich szeregi Molly Patel (Mindy Kaling), pierwszej kobiety (na dodatek kolorowej) w tymże gronie. Pomimo najlepszych chęci i komediowego zacięcia, Molly będzie jednak zawsze miała pod górkę w męskim otoczeniu i pod butem nielubiącej kobiet szefowej.


          Świeżość i oryginalność Late Night zasadza się na idei wprowadzenia dwóch nietuzinkowych kobiet do specyficznie męskiego towarzystwa nocnych talk-show. Po pierwsze: osoba prowadzącej, zagrana brawurowo przez Emmę Thompson, to figura właściwie niespotykana w tym świecie. Katherine Newbury prowadzi swój program już kilka dekad, zdobyła niezliczoną liczbę nagród Emmy i wciąż trzyma się swoich wysokich standardów, omawiając głównie bieżące sprawy polityczne, a całkowicie odrzucając to, co się dzieje w mediach społecznościowych oraz w Internecie (memy i popularne klipy). Do swojego talk-show Katherine zaprasza sędziów, polityków oraz aktywistów, trzyma się natomiast z dala od bijących rekordy popularności stand-up’owych komików i narzucających trendy youtuberów. Nic dziwnego zatem, że słupki oglądalności jej programu sięgają dna, a ona sama ma zostać wkrótce zastąpiona przez jednego z tych popularnych komików, którzy nie mają za grosz klasy, opowiadając głównie żenujące fekalno-sprośne dowcipasy. Klasa i wysoki standard to nie jedyny problem Katherine. Jak w jednej scenie mówi jej wprost nowo przyjęta Molly, Katherine jest zbyt biała i zbyt stara, żeby móc z powodzeniem konkurować w świecie nocnej rozrywki. Poza tym wszyscy odpowiedzialni za jej monologi autorzy to biali mężczyźni, w zbliżonym wieku i o podobnym poczuciu humoru. Remedium na wszystkie bolączki talk-show Katherine ma być różnorodność, a ludzką twarzą tej różnorodności staje się świetnie zagrana przez samą Mindy Kaling Molly.


          Molly Patel jest drugą, obok prowadzącej, outsiderką w zdominowanym przez mężczyzn świecie telewizyjnej nocnej rozrywki. Molly nie ma żadnego doświadczenia i została przyjęta do programu tylko dlatego, że Katherine wyraźnie zażądała zatrudnienia kobiety, tak aby wszystko ładniej wyglądało na papierze. Tajemnicą Poliszynela pozostaje również fakt, że gospodyni talk-show nie lubi kobiet i się nimi nie otacza. Molly potrafi być jednak bezczelna i namolna, wykorzystuje również swoje przeszłe doświadczenie pracy w fabryce jako kontroler jakości… Idąc za jej sugestiami, Katherine otwiera się na młodszą populację, zapraszając do swojego talk-show popularnych youtuberów, influencerów i trendsetterów, jak również włączając do swoich monologów bardziej kontrowersyjne żarty. Late Night oferuje nam przednią rozrywkę i ostre żarty, nie brakuje również licznych zwrotów akcji, jako że Katherine Newbury będzie musiała walczyć o utrzymanie swojej posady zębami i pazurami, do czego jest jak najbardziej zdolna - ten talk-show to w końcu dzieło jej życia. Poza znakomitymi kreacjami Emmy Thompson oraz Mindy Kaling, mamy w filmie pierwszorzędną obsadę drugiego planu, występują między innymi: Amy Ryan (szefowa Katherine), John Lithgow (jako mąż Katherine) oraz Hugh Dancy, Reid Scott, Denis O’Hare i John Early jako podwładni głównej bohaterki. W centrum obrazu pozostają jednak dwie bardzo różne kobiety, które choć zupełnie do siebie niepodobne oraz nieprzystające, potrafią połączyć siły i rozbić męską dominację.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz