Komedię Late Night
wyreżyserowała Nisha Ganatra do scenariusza Mindy Kaling. Obie panie mają
hinduskie korzenie, a Mindy Kaling zasłynęła wcześniej w telewizji jako
twórczyni, producentka i aktorka w tak kultowych serialach komediowych jak
amerykańskie Biuro (The Office, 2005-2013) oraz Świat według Mindy (The Mindy Project, 2012-2017). Kaling wykorzystała swoje prywatne
doświadczenie w tworzeniu telewizyjnej komedii (była też stażystką w nocnym
talk-show Conana O’Briena), pisząc bardzo zabawny, niezwykle satyryczny i subtelnie
subwersywny scenariusz do Late Night.
Obraz miał swoją światową premierę w styczniu 2019 roku na festiwalu Sundance,
a od września tego roku jest dostępny w streamingu na Amazon Prime Video.
Katherine Newbury (fenomenalna Emma
Thompson) jest w nie lada tarapatach. Prowadzony przez nią od kilku dekad nocny
talk-show dramatycznie traci na oglądalności, a ona sama ma niebawem zostać
zastąpiona w roli gospodarza programu przez dużo młodszego komika (Ike Barinholtz),
znanego z niewybrednych dowcipów i ogólnie kloacznego humoru. Katherine ma
swoje standardy, poniżej których nie zamierza schodzić, nie ma zamiaru również
tak łatwo się poddawać i postanawia zawalczyć o transformację swojego
talk-show. Ma jej w tym wybitnie pomóc dywersyfikacja w miejscu pracy, rozbicie
całkowicie męskiego środowiska autorów monologów i przede wszystkim przyjęcie w
ich szeregi Molly Patel (Mindy Kaling), pierwszej kobiety (na dodatek
kolorowej) w tymże gronie. Pomimo najlepszych chęci i komediowego zacięcia,
Molly będzie jednak zawsze miała pod górkę w męskim otoczeniu i pod butem
nielubiącej kobiet szefowej.
Świeżość i oryginalność Late Night zasadza się na idei wprowadzenia dwóch nietuzinkowych kobiet do
specyficznie męskiego towarzystwa nocnych talk-show. Po pierwsze: osoba
prowadzącej, zagrana brawurowo przez Emmę Thompson, to figura właściwie
niespotykana w tym świecie. Katherine Newbury prowadzi swój program już kilka
dekad, zdobyła niezliczoną liczbę nagród Emmy i wciąż trzyma się swoich
wysokich standardów, omawiając głównie bieżące sprawy polityczne, a całkowicie
odrzucając to, co się dzieje w mediach społecznościowych oraz w Internecie
(memy i popularne klipy). Do swojego talk-show Katherine zaprasza sędziów,
polityków oraz aktywistów, trzyma się natomiast z dala od bijących rekordy
popularności stand-up’owych komików i narzucających trendy youtuberów. Nic
dziwnego zatem, że słupki oglądalności jej programu sięgają dna, a ona sama ma
zostać wkrótce zastąpiona przez jednego z tych popularnych komików, którzy nie
mają za grosz klasy, opowiadając głównie żenujące fekalno-sprośne dowcipasy.
Klasa i wysoki standard to nie jedyny problem Katherine. Jak w jednej scenie
mówi jej wprost nowo przyjęta Molly, Katherine jest zbyt biała i zbyt stara,
żeby móc z powodzeniem konkurować w świecie nocnej rozrywki. Poza tym wszyscy
odpowiedzialni za jej monologi autorzy to biali mężczyźni, w zbliżonym wieku i o
podobnym poczuciu humoru. Remedium na wszystkie bolączki talk-show Katherine ma
być różnorodność, a ludzką twarzą tej różnorodności staje się świetnie zagrana
przez samą Mindy Kaling Molly.
Molly Patel jest drugą, obok
prowadzącej, outsiderką w zdominowanym przez mężczyzn świecie telewizyjnej nocnej
rozrywki. Molly nie ma żadnego doświadczenia i została przyjęta do programu
tylko dlatego, że Katherine wyraźnie zażądała zatrudnienia kobiety, tak aby
wszystko ładniej wyglądało na papierze. Tajemnicą Poliszynela pozostaje również
fakt, że gospodyni talk-show nie lubi kobiet i się nimi nie otacza. Molly
potrafi być jednak bezczelna i namolna, wykorzystuje również swoje przeszłe
doświadczenie pracy w fabryce jako kontroler jakości… Idąc za jej sugestiami, Katherine otwiera się na młodszą populację, zapraszając do swojego talk-show
popularnych youtuberów, influencerów i trendsetterów, jak również włączając do
swoich monologów bardziej kontrowersyjne żarty. Late Night oferuje nam przednią rozrywkę i ostre żarty, nie brakuje również
licznych zwrotów akcji, jako że Katherine Newbury będzie musiała walczyć o
utrzymanie swojej posady zębami i pazurami, do czego jest jak najbardziej
zdolna - ten talk-show to w końcu dzieło jej życia. Poza znakomitymi kreacjami
Emmy Thompson oraz Mindy Kaling, mamy w filmie pierwszorzędną obsadę drugiego planu,
występują między innymi: Amy Ryan (szefowa Katherine), John Lithgow (jako mąż
Katherine) oraz Hugh Dancy, Reid Scott, Denis O’Hare i John Early jako
podwładni głównej bohaterki. W centrum obrazu pozostają jednak dwie bardzo
różne kobiety, które choć zupełnie do siebie niepodobne oraz nieprzystające,
potrafią połączyć siły i rozbić męską dominację.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz