Na pewnej
uroczystej kolacji w bardzo zamożnym kalifornijskim domu zupełnie przypadkowo
spotykają się dwa całkowite przeciwieństwa. Beatriz (świetnie zagrana przez
Salmę Hayek) jest masażystką i specjalistką w dziedzinie medycyny
niekonwencjonalnej. Jej samochód zepsuł się na terenie posesji zaprzyjaźnionego
małżeństwa Kathy (Connie Britton) i Granta (David Warshofsky). Beatriz została
więc zaproszona na uroczystą kolację, w której udział bierze budowlany potentat
i multimilioner Doug (John Lithgow). Wieczerza stanowi oblanie sukcesu
wspólnych interesów Douga i Granta. Nieprzewidziana obecność Beartiz szybko
jednak psuje bogaczom dobrą zabawę. „Myślę, że wszystkie twoje przyjemności
zbudowane są na cierpieniu innych” – wali do Douga prosto z mostu Beatriz i
uruchamia tym spiralę nieprzewidzianych wypadków oraz konfrontacji, które
wytrącają zadowolonych z siebie krezusów z równowagi. W kameralnym gronie
małego przyjęcia dla uprzywilejowanych dochodzi do starcia dwóch wizji Ameryki:
tej trumpowskiej i tej antytrumpowskiej.
Komediodramat Beatriz at Dinner jest wspólnym dziełem reżysera Miguela Artety i
scenarzysty Mike’a White’a. To też w sumie już ich trzecia filmowa współpraca
(po Chuck and Buck z 2000 roku i The Good Girl z 2002 roku). Mike White
znany jest także jako autor scenariusza do Szkoły
rocka (The School of Rock, 2003)
Richarda Linklatera oraz przede wszystkim jako twórca i scenarzysta znakomitego
serialu Enlightened (Iluminacja, 2011-2013), zrobionego dla
stacji HBO, z rewelacyjną Laurą Dern w głównej roli. To właśnie do ducha
tamtego, przedwcześnie skasowanego, serialu nawiązuje Beatriz at Dinner, pokazana premierowo w styczniu 2017 roku na
festiwalu Sundance.
Beatriz (Salma Hayek) jest skromnie i
samotnie żyjącą w Kalifornii imigrantką z Meksyku, zajmującą się zawodowo
niekonwencjonalnym leczeniem oraz masażami. Pewnego dnia Beatriz przyjeżdża do
rezydencji Kathy (Connie Britton), aby wymasować jej właścicielkę tuż przed
ważną biznesową kolacją jej męża, Granta (David Warshofsky). Beatriz jest dobrą
przyjaciółką domu od czasu, kiedy pomogła w leczeniu chorej na raka córki Kathy
i Granta. Gdy więc samochód Beatriz psuje się na podjeździe rezydencji, Kathy
zaprasza Beatriz na uroczystą kolację w oczekiwaniu na przyjazd mechanika.
Mechanik jednak nie dociera, a Beatriz ma okazję zawrzeć znajomość z Doug’iem
(John Lithgow), bogatym przedsiębiorcą budowlanym i partnerem biznesowym
Granta. Kolacja zaczyna się niewinnie i w miłej atmosferze, ale nieprzewidziany
udział w niej Beatriz szybko zamienia celebrację w konfrontację.
Beatriz jest proekologiczną
wegetarianką i uzdrowicielką. Doug jest bezwzględnym deweloperem i człowiekiem
sukcesu. Beatriz jest biedna i żyje skromnie w domu ze swoimi licznymi
zwierzętami. Doug jeździ do Afryki, aby zabijać dzikie zwierzęta na safari.
Beatriz leczy, Doug zabija. Przypadek sprawił, że te dwa przeciwieństwa zasiadły
przy jednym stole w kalifornijskiej rezydencji i długo nie trzeba było czekać
na wybuch. Beatriz kompletnie nie pasuje do grona bogatych i uprzywilejowanych
gości Kathy i Granta, ich samych nie wyłączając. Uczestnicy wystawnej kolacji
to chodzące wcielenia amerykańskiego snu, pobłogosławieni przez sukces
przedsiębiorcy. Grany przez Johna Lithgow Doug rozpyla wokół siebie
protekcjonalną aurę, obnosząc się z fotkami upolowanej na safari zwierzyny i
trzymając u swego boku trzecią już z kolei trophy
wife Jeanę (Amy Landecker). Beatriz nie wytrzymuje widoku martwego
nosorożca, rzuca telefonem i wychodzi, ale szybko wraca, ponieważ w przypadku
spotkania na swojej drodze Douga widzi jakiś znak opatrzności.
Mike White nawiązuje w Beatriz at Dinner do swojego znakomitego
serialu Enlightened (Iluminacja). Grana przez Salmę Hayek
Beatriz przypomina w swoim osamotnieniu bohaterkę tamtego serialu, graną przez
Laurę Dern Amy Jellicoe. W Beatriz at Dinner
bohaterka w nierównej konfrontacji ściera się z uosobieniem american dream i wszystkich jego
wypaczeń w postaci granego przez Johna Lithgow Douga. Doug budując hotele po
całym świecie i pomnażając swój kapitał, niszczy jednocześnie lokalne ekonomie,
uciekając się do nieczystych zagrań i przekupstwa. W Iluminacji korporacja, w której zatrudniona była Amy Jellicoe,
robiła dokładnie to samo, zatruwając środowisko naturalne pod pozorem rozwoju i
tworzenia miejsc pracy. Tak jak heroina Enlightened
próbowała niczym Dawid zmierzyć się z Goliatem swojej korporacji, tak Beatriz
próbuje zmienić coś w mentalności pojedynczego człowieka, odpowiedzialnego za
tyle bólu i zniszczenia wśród innych ludzi. Beatriz
at Dinner jest jedną z pierwszych w amerykańskim kinie alegorii Ameryki
Donalda Trumpa, w której jemu podobna figura Douga mierzy się ze skromną
reprezentantką tej drugiej Ameryki, która jest biedną i nieuprzywilejowaną
mniejszością. „Wszystkie łzy pochodzą z tego samego źródła” – mówi w pewnym
momencie Beatriz, widząc w charakterze i nastawieniu Douga pierwszą przyczynę
bólu oraz cierpienia na świecie. „Wszyscy powoli umieramy” – odpowiada jej
Doug, tak jakby jego destrukcyjne działania i tak nie miały większego znaczenia
w naturalnym urządzeniu świata. Beatriz od początku jest na straconej pozycji,
pomimo swojej moralnej przewagi. Jej świadomość i wrażliwość na zło oraz jego
praprzyczyny wybrzmiewa jednak w filmie z pełną siłą, chociaż na chwilę
wytrącając z samozadowolenia możnych tego świata.
Świetnie napisane. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy artykuł. Jestem pod wielkim wrażeniem.
OdpowiedzUsuńŚwietnie napisany artykuł. Jak dla mnie bomba.
OdpowiedzUsuń