Outside In
opowiada bardzo wyciszoną historię o nietypowej przyjaźni pomiędzy 38-letnim skazańcem
a jego byłą nauczycielką z liceum, która utrzymywała z nim kontakt przez 20 lat
jego pobytu w więzieniu, a nawet przyczyniła się do jego wcześniejszego wyjścia
zza krat. Jay Duplass wciela się w filmie w postać Chrisa, mężczyzny, który
musi na nowo, praktycznie od zera, zbudować swoje życie po latach niesłusznej
odsiadki. Fenomenalna jak zawsze Edie Falco jest w Outside In Carol, kobietą w średnim wieku z mężem i nastoletnią
córką, która poza byciem matką, żoną i nauczycielką chce od życia czegoś więcej.
W świecie na zewnątrz krat Carol staje się dla Chrisa jedynym punktem
odniesienia, jedynym źródłem ciepła i jedyną osobą z możliwością wejścia do
środka jego wewnętrznego życia. Między parą formuje się nieprawdopodobna
przyjaźń, która w życiu obojga wkrótce zadziała jak cicha bomba.
Outside
In jest owocem współpracy niezależnej reżyserki i scenarzystki Lynn Shelton
oraz aktora i producenta Jaya Duplass. Para wspólnie napisała scenariusz do
tego filmu, Jay Duplass zagrał w nim główną rolę, a Lynn Shelton całość
wyreżyserowała. Dramat pokazano premierowo we wrześniu 2017 roku na
Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Toronto, a później jeszcze w marcu 2018
roku na South by Southwest w Austin w Teksasie. Outside In to jedno z tych cichych, niezależnych dzieł, które
potrafią zakraść się pod skórę widza i pozostać tam bardzo długo, rezonując w
duszy z ogromną siłą oraz wytrwałością.
38-letni Chris (Jay Duplass) wyszedł
właśnie z więzienia i musi jakoś odnaleźć się w lokalnej społeczności, którą
przymusowo opuścił 20 lat wcześniej. Pomimo zamieszkania u brata, Teda (Ben
Schwartz), jedynym jego punktem odniesienia w nowej rzeczywistości staje się
jego była nauczycielka, Carol (znakomita Edie Falco). Chris utrzymywał z Carol
listowny kontakt przez te długie 20 lat zamknięcia i teraz na wolności dalej
chce kontynuować tę nietypową przyjaźń. Dla Carol sytuacja jest jednak dość
niezręczna: kobieta jest zamężna i ma nastoletnią córkę, Hildy (Kaitlyn Dever),
która ze swojej strony również przejawia zainteresowanie wycofanym i
nieprzystosowanym do życia za kratami Chrisem. Relacja Carol i Chrisa grozi
zupełnie nowym otwarciem, i to nie tylko w życiu tych dwojga…
Outside
In to jeden z tych niskobudżetowych amerykańskich filmów, które naprawdę
potrafią idealnie zagrać na emocjach widzów. Obraz jest cichy, historia rozwija
się powoli, otoczenie jest małomiasteczkowe i niewysublimowane, a jednak pod
powierzchnią rozgrywa się nie lada dramat. Edie Falco i Jay Duplass to na tyle
świetni aktorzy, że relacja Carol ze znacznie młodszym od niej byłym uczniem,
zagubionym w erze smartfonów Chrisem, wybrzmiewa niezwykle przekonująco. Carol
łaknie czegoś więcej w swoim życiu, poszukuje spełnienia poza domem, ale nie
jest przekonana, że romans z dużo młodszym skazańcem na warunkowym zwolnieniu
to dobry sposób na przeorganizowanie sobie życia. Chris z kolei dobrze wie,
czego chce: pragnie prostej egzystencji z Carol u swojego boku, bez względu na
przeszkody i zawikłaną przeszłość. Niecodzienna dynamika ich przyjaźni nadaje
filmowi Lynn Shelton pewien rytm, który jest charakterystyczny dla obrazów tej
reżyserki i w zasadzie także dla wszystkich niezależnych produkcji braci Marka
i Jaya Duplass. Lynn Shelton zrobiła wcześniej niskobudżetowe filmy w rodzaju Humpday (2009 rok) czy Siostra twojej siostry (Your Sister’s Sister, 2011 rok), w
których również teoretycznie niewiele się dzieje, a wszystko zależy od chemii oraz
tarcia między głównymi protagonistami historii. W Outside In nie tyle nawet chodzi o to, co się dzieje, ale właśnie
jak się dzieje. Wewnętrznym zmaganiom Chrisa i Carol, a także ich najbliższej
rodziny, towarzyszy świetna ścieżka dźwiękowa autorstwa amerykańskiego muzyka
folkowego i wokalisty Andrew Birda. Nienarzucający się soundtrack Birda
idealnie wkomponowuje się w tło małego amerykańskiego miasteczka na
północnym-zachodzie, w stanie Waszyngton, gdzie pozornie nieistotne duchowe perypetie
dwojga zwykłych ludzi rezonują w sposób właściwy tylko małemu wielkiemu indie, o którym niewielu ludzi
kiedykolwiek usłyszy, a jeszcze mniej go kiedykolwiek zobaczy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz