Opowieść sciencie fiction o paralelnym świecie,
podróżach w czasie, wizjach przyszłości. Młodzieżowy dramat o tragedii
dorastania, poszukiwaniu Boga, pierwszej miłości. Psychodrama o
apokaliptycznych snach, schizofrenii, hipnozie oraz skomplikowanych relacjach
ze światem zewnętrznym. Donnie Darko
jest właśnie tym wszystkim, intrygującym dziełem z pogranicza co najmniej kilku
różnych filmowych gatunków. Dla wielu widzów obraz ten na zawsze pozostanie
niepokojącą zagadką, dla innych obiektem kultu oraz pokoleniowym manifestem. Donnie Darko jest otwarty na mnogość
interpretacji, a przez swój heterogeniczny oraz transgatunkowy charakter
stanowi dzieło wieloznaczne i wciąż gotowe na nowe odczytania. Reasumując, Donnie Darko to kolejny niezależny film
amerykański, obok którego nie sposób przejść obojętnie.
Donnie Darko jest dziełem reżysera i
scenarzysty Richarda Kelly’ego. Obraz zadebiutował na festiwalu Sundance w 2001
roku, walcząc o główną nagrodę jury z takimi filmami jak wcześniej omawiany Fanatyk czy Cal do szczęścia. Z początku niedoceniony, film doczekał się
uznania dopiero po wydaniu na DVD w 2002 roku. Od tego czasu obraz stał się
prawdziwym hitem nocnych pokazów filmowych, generując oddaną mu rzeszę fanów.
To właśnie z myślą o nich twórca dzieła Richard Kelly wypuścił w 2004 roku
rozszerzoną wersję reżyserską filmu (Director’s Cut), z szeregiem rozlicznych
komentarzy od twórców oraz aktorów.
Tytuł obrazu to jednocześnie imię oraz nazwisko jego
protagonisty-nastolatka z poważnymi zaburzeniami psychicznymi, granego przez
bardzo młodego wówczas aktora Jake’a Gyllenhaal’a. Fabuła filmu rozpoczyna się
2 października 1988 roku, kiedy to głównemu bohaterowi o północy objawia się
demoniczny królik o imieniu Frank, który obwieszcza Donnie’mu nadejście końca świata
za nieco ponad 28 dni... Okazuje się, że swoim pojawieniem się Frank uratował
młodemu bohaterowi życie, jako że w czasie jego nieobecności na pokój Donnie’go
spada tajemniczy silnik samolotu. Reszta filmu to kronika tych 28 dni przed
zapowiedzianą apokalipsą, w czasie których Donnie Darko zmaga się z wizjami
pojawiającego się regularnie Franka w masce, będącej hybrydą królika z
insektem, chodzi regularnie do swojej psychoterapeutki, ściera się w domu z
dwiema siostrami (starszą Elizabeth Darko gra Maggie Gyllenhaal, rzeczywista
starsza siostra Jake’a Gyllenhaal’a) oraz zaniepokojonymi jego psychiczną kondycją
rodzicami (Holmes Osborne jako Eddie Darko i Mary McDonnell jako Rose Darko).
Ponadto Donnie uczęszcza również do szkoły, gdzie poza ciekawą galerią
nauczycieli oraz wychowawców poznajemy Gretchen (Jena Malone), dziewczynę,
której los nierozerwalnie splecie się z przeznaczeniem bohatera filmu.
Donnie Darko posiada bardzo złożoną
fabułę, która może być dla wielu widzów nie do ogarnięcia po zaledwie
jednorazowym obejrzeniu filmu. W centrum snutej przez Richarda Kelly’ego
opowieści znajduje się historia rodem z rasowego i ambitnego filmu sciencie
fiction. Wokół obrazu narosło przez ostatnie lata wiele alternatywnych
interpretacji, czy też prób wyjaśnienia przydarzających się protagoniście filmu
niecodziennych przypadków. Jedni widzą w opowiedzianej historii kreację umysłu
paranoidalnego schizofrenika, jakim jest w diagnozie swojej psychoterapeutki
Donnie Darko. Drudzy dostrzegają w scenach filmu sekwencje snu głównego bohatera,
wedle starej jak świat konstatacji Calderona de la Barki, że życie jest snem. Trzeci
wreszcie, i ci mają na poparcie swojej teorii najwięcej solidnych argumentów,
wywodzą swoje rozumienie filmu ze wskazówek zawartych w dziele przez samego
Richarda Kelly’ego. Chodzi mianowicie o pojawiającą się w filmie fikcyjną
książkę The Philosophy of Time Travel (Filozofia podróży w czasie), autorstwa
również występującej w filmie Roberty Sparrow (aka Grandma Death). Bazując na
przemyconych w filmie fragmentach tego dzieła okazuje się, że relacjonuje nam
on przebieg zdarzeń z innego świata, równoległego do naszego rzeczywistego
uniwersum i będącego zarazem idealną kopią tegoż. Całe 28 dni, w czasie których
rozgrywa się opowieść, jest więc historią krótkotrwałego trwania tego
alternatywnego świata, powstałego w momencie upadku zabłąkanego silnika
samolotu na pokój Donnie’go Darko, a unicestwionego w finale filmu.
Donnie Darko to jednak nie tylko
intrygująca opowieść sciencie fiction. Dzieło Kelly’go to także pierwszorzędny
dramat psychologiczny, a ponadto znakomita historia o dorastaniu/dojrzewaniu. Jak
na świetny independent movie przystało
obraz jest też jednocześnie bardzo adekwatny w portretowaniu małomiasteczkowego
środowiska Middlesex w Wirginii, gdzie rozgrywa się akcja filmu. Przede
wszystkim jednak Donnie Darko stanowi
zaskakująco pogłębiony wgląd w zakamarki psychiki nastoletniego protagonisty
obrazu. Nie jest to tylko portret buntu i kontestacji znudzonego życiem
małolata, ale też jego usilne poszukiwanie sensu, próba odnalezienia dla siebie Boga, nawiązania pierwszej wartościowej relacji z obcą osobą. W skali mikro opus magnum Richarda Kelly’ego to uważna
i cierpliwa obserwacja duchowego życia amerykańskiego nastolatka. W skali makro
Donnie Darko jest godną podziwu oraz
pełną rozmachu opowieścią o zagładzie świata, tak aby na jego gruzach mógł
zostać powołany nowy porządek.
Cytat z filmu:
Donnie: I hope
that when the world comes to an end, I can breathe a sigh of relief, because
there will be so much to look forward to.
Donnie: Mam nadzieję, że kiedy nastąpi koniec
świata, będę mógł odetchnąć z ulgą, ponieważ będzie tyle nowych rzeczy do
poznania.
I jeszcze jeden:
Roberta Sparrow:
[whispering into Donnie's ear] Every creature on this Earth dies alone.
Roberta Sparrow: [szepcząc Donnie’mu do ucha] Każde
żywe stworzenie na Ziemi umiera samotnie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz