W pierwszej scenie Nieposłusznych rabin wygłasza w synagodze
kazanie o wolnej woli. Wolna wola jest tym, dowodzi rabin, co odróżnia nas od
bestii i aniołów: to przez nią jesteśmy zawieszeni w próżni między czystością i
doskonałością aniołów a dzikością i rozpasaniem zwierząt. Jako jedyne z boskich
stworzeń mamy możliwość wyboru, w którym kierunku podążymy: ku zbawieniu czy
też ku zatraceniu. Disobedience jest
filmem o religii i o wolnej woli, ale jeszcze bardziej jest filmem o zakazanej
miłości dwóch kobiet. A gdy w kobiecym sercu pojawia się miłość, czy możemy w
ogóle mówić o jakimkolwiek wolnym wyborze?
Nieposłuszne
to pierwszy anglojęzyczny film chilijskiego reżysera i scenarzysty, Sebastiana
Lelio. Lelio zasłynął na świecie za sprawą swoich dwóch poprzednich filmowych
dzieł: Glorii z 2013 roku i przede wszystkim
Fantastycznej kobiety (Una mujer fantástica) z 2017 roku, który
to obraz otrzymał w 2018 roku Oscara dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego.
Po raz trzeci zatem z rzędu ten utalentowany Chilijczyk postanowił zrobić film
o kobietach, tym razem z dwiema równorzędnymi bohaterkami zmagającymi się z
niedającym się okiełznać uczuciem. Scenariusz do Disobedience Sebastián Lelio napisał wspólnie z Rebeką Lenkiewicz
na podstawie powieści Naomi Alderman pod tym samym tytułem. Ta
brytyjsko-irlandzko-amerykańska koprodukcja miała swoją międzynarodową premierę
we wrześniu 2017 roku na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Toronto.
Nieposłuszne
można by nazwać klasycznym melodramatem z jednym drobnym zastrzeżeniem:
miłość pary głównych bohaterek obrazu nie jest pod żadnym względem
konwencjonalna. Ronit (fantastyczna Rachel Weisz) i Esti (w niczym nie ustępująca
Weisz Rachel McAdams) były kochankami w młodości. Ich miłość nie miała jednak
racji bytu w ich żydowskiej, ściśle ortodoksyjnej religijnie wspólnocie w
północnym Londynie. Ronit wyjechała zatem do Nowego Jorku i zerwała wszelkie
kontakty z rodziną i znajomymi. Disobedience
rozpoczyna się w momencie, gdy umiera ojciec Ronit, wiekowy rabin i pierwsza
osoba we wspólnocie, a Ronit wraca z Ameryki do Anglii, aby wziąć udział w
pogrzebie rodziciela. Na miejscu odkrywa, że jej dawna wielka miłość, Esti,
jest teraz żoną Dovida (w tej roli Alessandro Nivola), podopiecznego jej ojca i
przewidywanego następcy na stanowisku rabina. W Nieposłusznych szybko sprawdza się nieśmiertelne porzekadło, że
stara miłość nie rdzewieje, a powrót Ronit do Londynu mocno komplikuje
małżeńskie relacje Esti i Dovida, prowokując jednocześnie zamieszanie w całej
ortodoksyjnej wspólnocie.
Disobedience
jest arcydziełem w swoim gatunku miłosnego dramatu, a chemia między
odtwórczyniami dwóch głównych ról, Rachel Weisz i Rachel McAdams,
niezaprzeczalna. W ukazaniu wszystkich subtelności i komplikacji lesbijskiej
miłości Nieposłuszne dorównują Carol Todda Haynesa, innemu znakomitemu
dramatowi o zakazanej miłości. Grane przez Cate Blanchett i Rooney Mara
bohaterki Carol zmagały się z konserwatywną
mentalnością i moralnością Ameryki lat 50-tych, w Disobedience Ronit i Esti muszą zmierzyć się z jeszcze większą siłą
niż zwykłe uprzedzenie czy nietolerancja: głównym antagonistą ich miłości
wydaje się być ortodoksyjna religia ich żydowskich rodzin i znajomych. W Nieposłusznych nie można jednak wskazać
na pojedyncze źródło zła, w filmie nie ma właściwie żadnych czarnych
charakterów. Dovid (świetny Alessandro Nivola) pragnie przede wszystkim
ochronić swoje małżeństwo, Esti zależy na pracy nauczycielki i tej
niezależności, którą już ma w społeczności, Ronit wreszcie przyjechała, aby
pożegnać ojca, a nie siać zgorszenie w żydowskiej wspólnocie, której dawno temu
się wyrzekła. Miłość rządzi się jednak swoimi prawami, w jej obliczu nawet wolna
wola oraz zdolność do podejmowania świadomych wyborów muszą ustąpić miejsca wobec
namiętności i siły wzajemnego przyciągania dwojga ludzi.
Disobedience
to film przeciwstawiający sobie wolność i religię. W ramach ortodoksyjnej
żydowskiej społeczności z północnego Londynu kobiety (i nie tylko kobiety)
poddane są wszechstronnej seksualnej opresji, mają być posłuszne swoim mężom, wzorowo
wypełniać swoją rolę we wspólnocie oraz być dobrymi żonami i matkami. Erotyczne
spełnienie jest z punktu widzenia religii bez znaczenia, za bardzo zbliża nas
do bestii, a oddala od aniołów. Ronit porzuciła rodzinę, przyjaciół i znajomych,
wiedząc doskonale, że w tych ramach nigdy nie zazna spełnienia, a już na pewno
nie znajdzie szczęścia. Jej nieposłuszeństwo względem religii przodków jest
najwyższym przejawem wolnej woli, która nie jest niczym innym jak pragnieniem
wolności właśnie. „Masz prawo wyboru” – powiedział w swoich ostatnich przed
śmiercią słowach rabin, ojciec Ronit. Nie wyrzekł tych słów bezpośrednio do
nieobecnej córki – zbłąkanej owcy, ale niejako zaocznie uznał jej prawo do
bycia wolną. Masz prawo wyboru – to chyba
najważniejsze słowa, które każdy z nas powinien powtarzać sobie codziennie, najlepiej zaraz po przebudzeniu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz