X to rasowy slasher horror, który składa hołd zarówno temu gatunkowi filmów grozy, spopularyzowanemu w latach 80-tych XX wieku, jak i całemu niezależnemu kinu, które w latach 70-tych ubiegłego wieku wydało z siebie podgatunek porno. To właśnie takiego niezależnego pornosa kręcą na teksańskiej prowincji niedaleko Houston w 1979 roku bohaterowie X. Trzyosobowa ekipa filmowa i trójka aktorów ma w planach wzbogacić się w przyszłości na rodzącym się właśnie rynku domowych kaset video, gdzie filmy porno miały stać się prawdziwą żyłą złota. Zamiast pornosa bohaterom X zafundowany zostaje udział w horrorze, i to horrorze życia, co gorsza. Oddalona od osiedli ludzkich teksańska farma staje się w ciągu jednej zaledwie nocy miejscem potwornej jatki.
Reżyserem i scenarzystą X jest Ti
West, amerykański twórca znany głównie z niskobudżetowych horrorów. Pokazany po
raz pierwszy na festiwalu SXSW (South by Southwest) w marcu 2022 roku film
Westa jest jego kolejnym niezależnym projektem, który cofa się w swojej
opowieści do początków amerykańskiego kina niezależnego i tym samym również
gatunku porno. Zafascynowany horrorem typu slasher Ti West nakręcił obraz w tym
samym rodzaju, który poza artystyczną imitacją popularnego gatunku wnosi również
ciekawe i pogłębione spojrzenie na sferę seksu, pożądania i relacji tychże do
młodości oraz przede wszystkim starości i religijnego fundamentalizmu. We
wrześniu 2022 r. Ti West zaprezentował na festiwalu w Wenecji prequel do X, czyli obraz Pearl, poświęcony
genezie jednej z głównych postaci X z Mią Goth
ponownie w głównej roli. Zapowiedziane zostało również powstanie sequelu X pod tytułem MaXXXine, poświęconemu z
kolei granej przez Goth protagonistce tego slashera o imieniu Maxine.
Sześcioosobowa ekipa filmowa
zajeżdża na farmę w Teksasie z zamiarem nakręcenia pornosa pod rozwijający się
prężnie rynek domowych kaset wideo. Nad powodzeniem projektu czuwa producent
Wayne (Martin Henderson w tej roli), który do pracy wynajął aspirującego
niezależnego reżysera i zarazem operatora o imieniu RJ (Owen Campbell) i jego
dziewczynę Lorraine (Jenny Ortega), która pomaga w charakterze dźwiękowca. W
tym fikcyjnym obrazie pod roboczym tytułem The Farmer’s
Daughters (Córki farmera) grają tancerka
burleski Bobby-Lynne (Brittany Snow), jej chłopak i aktor porno Jackson (Scott ‘Kid
Cudi’ Mescudi) i wreszcie największa atrakcja całego filmu, czyli Maxine
(świetna Mia Goth), młodziutka i aspirująca gwiazda filmów dla dorosłych, póki
co również dziewczyna producenta. Ekipa wynajmuje do zdjęć opustoszałe budynki
gospodarcze na farmie należącej do podeszłego wiekiem małżeństwa Howarda i
Pearl (Stephen Ure i ponownie Mia Goth w tych rolach), nie informując ich
oczywiście o prawdziwym celu wynajmu. Gdy starsza para orientuje się, do czego
tak naprawdę wynajęli swoją sfatygowaną stodołę, cała filmowa ekipa znajduje się
w śmiertelnym niebezpieczeństwie.
Niekwestionowaną gwiazdą X jest aktorka Mia
Goth, która występuje w filmie w podwójnej roli jako młoda Maxine i też jako
ukryta pod tonami makijażu Pearl, gospodyni na teksańskiej farmie. Pearl była w
przeszłości tancerką, miała bogate towarzyskie życie i szerokie artystyczne
ambicje, więc przyjazd grupy młodych ludzi na farmę budzi jej naturalne
zaciekawienie. Uwagę Pearl zwraca w szczególności młodziutka i niedoświadczona
Maxine, która przywołuje u starej kobiety obrazy samej siebie sprzed lat. Pearl
szpieguje więc z ukrycia Maxine i całą filmową ekipę w trakcie nagrywania porno
sceny w należącej do Pearl stodole. Obrazy namiętnego seksu z filmowego planu
uruchamiają w Pearl stare acz wciąż żywe żądze, potwierdzające odwieczną
prawdę, że ludzie nie tracą seksualnego libido tylko dlatego, że się starzeją. Seksualność
seniorów to jeden z głównych motywów X i jednocześnie
jedno z największych społecznych tabu współczesności. W swoim slasherze Ti West bawi się tym motywem i tym tabu, ale przedstawia go z perspektywy młodych
ludzi kręcących porno, przez co sama idea uprawiających seks 80-latków wydaje
się skrajnie odstręczająca, a egzekucja tej idei to już scena godna horroru…
Drugim ważnym motywem, który
wybrzmiewa w X jest problem amerykańskiego purytanizmu i
religijnego fundamentalizmu wszelkiej maści. Ameryka jest domem zarówno dla
przeróżnych wcieleń purytańskich idei, ale też powszechnie uważana jest za
ojczyznę nowoczesnego porno, które podbiło cały świat i pociągnęło za sobą szerokie
obyczajowe przemiany w drugiej połowie XX wieku. To zderzenie amerykańskiego
purytanizmu i kręgów liberalnych z Kalifornii i Los Angeles (związanych głównie
z branżą filmową) bardzo dobrze wygrane jest w X, gdzie przyjmuje
bardzo dosłowną i bardzo krwawą postać, manifestując jednocześnie zakłamanie i
podwójne standardy purytanów odnośnie seksualności, jak i uprzedzenie młodych
liberałów wobec erotyki starych i wykluczenie tychże z wszelkiej dyskusji o
seksie i seksualnym spełnieniu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz