Zabójstwo dwojga kochanków Roberta Machoiana to bardzo stylowy niezależny dramat o małżeńskim kryzysie, który zaczyna się i kończy jak rasowy thriller, mając w centrum wydarzeń nieobliczalnego mężczyznę na krawędzi, którego rodzinne życie jest bliskie rozsypki, a on sam nie rozumie, co tak naprawdę poszło nie tak. Grający główną rolę Davida Clayne Crawford – aktor znany między innymi z serialu Rectify – fenomenalnie wciela się w postać prostego Amerykanina z prowincji, który próbuje uratować swoje małżeństwo z Niki (Sepideh Moafi) i dać czwórce swoich dzieci szansę na dorastanie w niepodzielonej rodzinie. Na starcie filmu David i Niki znajdują się w próbnej separacji, a na horyzoncie ich małżeństwa niczym ciemniejąca burzowa chmura pojawia się nowy mężczyzna Niki, Derek (Chris Coy), który popycha Davida w stronę krawędzi przepaści.
Film Zabójstwo
dwojga kochanków (w
oryginale The Killing of Two Lovers)
napisał, wyreżyserował, wyprodukował i zmontował Robert Machoian, niezależny
amerykański twórca, specjalizujący się w niszowych dramatach zanurzonych w
amerykańskim prowincjonalnym życiu i opowiadających o tragediach prostych,
zwyczajnych ludzi z nieznanych zakątków Stanów Zjednoczonych. Zabójstwo dwojga kochanków pokazano
premierowo na Sundance Film Festival w styczniu 2020 roku, a następnie
wprowadzono do amerykańskich kin oraz serwisów streamingowych w maju 2021 r.
Bardzo ciepło przyjęty przez krytykę obraz Machoiana w bardzo skondensowanej i
stylowej formie portretuje kryzysowy moment w życiu pewnej rodziny i pewnego
pogubionego psychicznie mężczyzny.
David (Clayne Crawford) robi
wszystko, co w jego mocy, aby uratować znajdujący się w próbnej separacji
związek ze swoją żoną Niki (Sepideh Moafi). Stawką jest integralny dom dla
czwórki ich dzieci: nastoletniej córki Jess (Avery Pizzuto) i trójki małych
chłopców. Podczas gdy żona z dziećmi pozostają w ich wspólnym domu, David
pomieszkuje u starego i schorowanego ojca, który dalej traktuje go jak ucznia
szkoły średniej, sprzed wyprowadzki i założenia własnej rodziny. Przygnieciony
okolicznościami separacji David balansuje na granicy psychicznej równowagi, nie
wiedząc dokładnie, co ma zrobić, żeby zatrzymać żonę przy swoim boku. Kiedy
Niki zaczyna spotykać się z nowym mężczyzną (grany przez Chrisa Coya Derek),
David niebezpiecznie zbliża się do krawędzi rozpaczy.
David i Niki pobrali się tuż po
ukończeniu szkoły średniej, jeszcze jako nastolatki zakładając rodzinę i mając
swoje pierwsze dziecko. Para nie wyjechała też nigdy poza rodzinną wiejską
miejscowość w stanie Utah. David jest muzycznie uzdolniony, komponuje nawet
utwory w stylu country, ale nigdy nie zrobił kariery jako artysta country,
zamiast tego pracuje w rodzinnej wiosce jako złota rączka i specjalista od
wszelkiego typu zleceń i poruczeń. Niki z kolei pracuje od niedawna w lokalnej
kancelarii prawnej jako stażystka, marząc o ukończeniu studiów prawniczych w
niedalekiej przyszłości. Po kilkunastu latach małżeństwa na głębokiej
amerykańskiej prowincji, związek Davida i Niki znalazł się w kryzysowym momencie,
a para postanowiła przetestować separację, zgadzając się też na poznawanie i
spotykanie się z innymi ludźmi. O ile jednak David wciąż zakochany jest w Niki
i gotów jest zrobić wszystko, byle tylko zatrzymać ją u swego boku, o tyle Niki
rzeczywiście na poważnie rozważa życie z kimś innym, spotykając się ze znajomym
z miejsca pracy, Derek’iem (Chris Coy w tej roli). Najstarsza córka pary, Jess,
bardzo negatywnie reaguje na separację rodziców, obwiniając oboje za brak woli
walki o utrzymanie rodziny w całości. Rozczarowanie i złość najstarszej córki w
parze z pojawieniem się nowego kochanka żony na firmamencie to dla Davida
źródło nieustannie nasilającej się presji i strachu przed utratą rodziny, które
prowadzą z kolei do coraz bardziej nieodpowiedzialnych oraz impulsywnych
zachowań z jego strony.
Zabójstwo dwojga kochanków zaczyna się i kończy dwoma bardzo intensywnymi scenami na pograniczu thrillera, które wprost nawiązują do tytułu i głównego wątku fabularnego obrazu, którym jest zmaganie Davida z samym sobą i swoim lękiem przed zmianą w życiu. Robert Machoian pokazał wielki kunszt swojego twórczego warsztatu, dobierając odpowiednie filmowe środki do ukazania nam wewnętrznych niepokojów i wzmagającej się rozpaczy głównego bohatera. Po pierwsze, Machoian nakręcił swój film w formacie akademii (1,37:1), który ścieśnia i zawęża kadr, imitując w ten sposób klaustrofobię i poczucie frustracji protagonisty filmu. Po drugie, ścieżka dźwiękowa w filmie to seria brzmieniowych dysonansów, imitujących często trzaśnięcia zamaszyście zamykanych drzwi lub dźwięki ładowanego rewolweru. Jakkolwiek nie są to przyjemne dla naszego ucha doznania, to znakomicie oddają w filmie wewnętrzny niepokój, chaos i kotłowaninę myśli Davida. Po trzecie, rozrywany wątpliwościami i lękami David jest samotnym człowiekiem na tle pięknych i górzystych plenerów Utah, pustka zimowej przestrzeni odzwierciedla tu wyobcowanie i alienację głównego bohatera. Zima w otoczonym malowniczymi wzgórzami miasteczku w Utah jest też poniekąd stanem ducha głównego bohatera, który błąka się po okolicznych bezdrożach i metaforycznie ginie pośród pustki miejscowego pejzażu. Zabójstwo dwojga kochanków to subtelny i stylowy rodzinny dramat, który swoją oryginalną formą oraz szczerą treścią utrzyma naszą ciekawość i zainteresowanie do samego końca seansu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz