31 marca 2022

The Killing of Two Lovers (Zabójstwo dwojga kochanków). Mężczyzna na krawędzi.

          Zabójstwo dwojga kochanków Roberta Machoiana to bardzo stylowy niezależny dramat o małżeńskim kryzysie, który zaczyna się i kończy jak rasowy thriller, mając w centrum wydarzeń nieobliczalnego mężczyznę na krawędzi, którego rodzinne życie jest bliskie rozsypki, a on sam nie rozumie, co tak naprawdę poszło nie tak. Grający główną rolę Davida Clayne Crawford – aktor znany między innymi z serialu Rectify – fenomenalnie wciela się w postać prostego Amerykanina z prowincji, który próbuje uratować swoje małżeństwo z Niki (Sepideh Moafi) i dać czwórce swoich dzieci szansę na dorastanie w niepodzielonej rodzinie. Na starcie filmu David i Niki znajdują się w próbnej separacji, a na horyzoncie ich małżeństwa niczym ciemniejąca burzowa chmura pojawia się nowy mężczyzna Niki, Derek (Chris Coy), który popycha Davida w stronę krawędzi przepaści.

          Film Zabójstwo dwojga kochanków (w oryginale The Killing of Two Lovers) napisał, wyreżyserował, wyprodukował i zmontował Robert Machoian, niezależny amerykański twórca, specjalizujący się w niszowych dramatach zanurzonych w amerykańskim prowincjonalnym życiu i opowiadających o tragediach prostych, zwyczajnych ludzi z nieznanych zakątków Stanów Zjednoczonych. Zabójstwo dwojga kochanków pokazano premierowo na Sundance Film Festival w styczniu 2020 roku, a następnie wprowadzono do amerykańskich kin oraz serwisów streamingowych w maju 2021 r. Bardzo ciepło przyjęty przez krytykę obraz Machoiana w bardzo skondensowanej i stylowej formie portretuje kryzysowy moment w życiu pewnej rodziny i pewnego pogubionego psychicznie mężczyzny.

          David (Clayne Crawford) robi wszystko, co w jego mocy, aby uratować znajdujący się w próbnej separacji związek ze swoją żoną Niki (Sepideh Moafi). Stawką jest integralny dom dla czwórki ich dzieci: nastoletniej córki Jess (Avery Pizzuto) i trójki małych chłopców. Podczas gdy żona z dziećmi pozostają w ich wspólnym domu, David pomieszkuje u starego i schorowanego ojca, który dalej traktuje go jak ucznia szkoły średniej, sprzed wyprowadzki i założenia własnej rodziny. Przygnieciony okolicznościami separacji David balansuje na granicy psychicznej równowagi, nie wiedząc dokładnie, co ma zrobić, żeby zatrzymać żonę przy swoim boku. Kiedy Niki zaczyna spotykać się z nowym mężczyzną (grany przez Chrisa Coya Derek), David niebezpiecznie zbliża się do krawędzi rozpaczy.

          David i Niki pobrali się tuż po ukończeniu szkoły średniej, jeszcze jako nastolatki zakładając rodzinę i mając swoje pierwsze dziecko. Para nie wyjechała też nigdy poza rodzinną wiejską miejscowość w stanie Utah. David jest muzycznie uzdolniony, komponuje nawet utwory w stylu country, ale nigdy nie zrobił kariery jako artysta country, zamiast tego pracuje w rodzinnej wiosce jako złota rączka i specjalista od wszelkiego typu zleceń i poruczeń. Niki z kolei pracuje od niedawna w lokalnej kancelarii prawnej jako stażystka, marząc o ukończeniu studiów prawniczych w niedalekiej przyszłości. Po kilkunastu latach małżeństwa na głębokiej amerykańskiej prowincji, związek Davida i Niki znalazł się w kryzysowym momencie, a para postanowiła przetestować separację, zgadzając się też na poznawanie i spotykanie się z innymi ludźmi. O ile jednak David wciąż zakochany jest w Niki i gotów jest zrobić wszystko, byle tylko zatrzymać ją u swego boku, o tyle Niki rzeczywiście na poważnie rozważa życie z kimś innym, spotykając się ze znajomym z miejsca pracy, Derek’iem (Chris Coy w tej roli). Najstarsza córka pary, Jess, bardzo negatywnie reaguje na separację rodziców, obwiniając oboje za brak woli walki o utrzymanie rodziny w całości. Rozczarowanie i złość najstarszej córki w parze z pojawieniem się nowego kochanka żony na firmamencie to dla Davida źródło nieustannie nasilającej się presji i strachu przed utratą rodziny, które prowadzą z kolei do coraz bardziej nieodpowiedzialnych oraz impulsywnych zachowań z jego strony.

          Zabójstwo dwojga kochanków zaczyna się i kończy dwoma bardzo intensywnymi scenami na pograniczu thrillera, które wprost nawiązują do tytułu i głównego wątku fabularnego obrazu, którym jest zmaganie Davida z samym sobą i swoim lękiem przed zmianą w życiu. Robert Machoian pokazał wielki kunszt swojego twórczego warsztatu, dobierając odpowiednie filmowe środki do ukazania nam wewnętrznych niepokojów i wzmagającej się rozpaczy głównego bohatera. Po pierwsze, Machoian nakręcił swój film w formacie akademii (1,37:1), który ścieśnia i zawęża kadr, imitując w ten sposób klaustrofobię i poczucie frustracji protagonisty filmu. Po drugie, ścieżka dźwiękowa w filmie to seria brzmieniowych dysonansów, imitujących często trzaśnięcia zamaszyście zamykanych drzwi lub dźwięki ładowanego rewolweru. Jakkolwiek nie są to przyjemne dla naszego ucha doznania, to znakomicie oddają w filmie wewnętrzny niepokój, chaos i kotłowaninę myśli Davida. Po trzecie, rozrywany wątpliwościami i lękami David jest samotnym człowiekiem na tle pięknych i górzystych plenerów Utah, pustka zimowej przestrzeni odzwierciedla tu wyobcowanie i alienację głównego bohatera. Zima w otoczonym malowniczymi wzgórzami miasteczku w Utah jest też poniekąd stanem ducha głównego bohatera, który błąka się po okolicznych bezdrożach i metaforycznie ginie pośród pustki miejscowego pejzażu. Zabójstwo dwojga kochanków to subtelny i stylowy rodzinny dramat, który swoją oryginalną formą oraz szczerą treścią utrzyma naszą ciekawość i zainteresowanie do samego końca seansu.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz